عزیزانم هنگام نشستن, بزرگان و ریش سپیدان را بر خود مقدم بدانید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸
کاربران آنلاین:
5
کل بازدیدها:681678
خانه » کودک و والدین » تعلیم وتربیت » شيوه هاي تربيتي (تربیت نسل سوم / نقد و نظر)
شيوه هاي تربيتي (تربیت نسل سوم / نقد و نظر)

شيوه هاي تربيتي (تربیت نسل سوم / نقد و نظر)

شيوه هاي تربيتي (تربیت نسل سوم / نقد و نظر)

 

 

شيوه هاي تربيتي (تربیت نسل سوم / نقد و نظر)

پس از انقلاب اسلامى در ایران که فرهنگ غنى اسلامى را به ارمغان آورد، یکى از بزرگترین حربه هاى دشمنان براى به نابودى کشاندن مردم ایران، نقش بر آب شد.

اما یکبار دیگر و همزمان با پرورش نسل سوم انقلاب، دشمنان با سلاح تهاجم فرهنگ غرب و رواج انحرافات و تحریک غرایز در فکر ویران کردن اراده نسل جوان برآمده اند.
در کشاکش چنین هجومى، لازم است با ترویج، تبلیغ و زمینه سازى صحیح تربیت دینى براى این نسل، آنان را در راه رشد و پرورش به سمت انسانى متعالى یارى کنیم.

یکى از مهمترین راه هاى حفظ جوانان در مقابل تهاجمهاى فرهنگى غرب، که به صورت فیلم ها و نوارهاى مستهجن، عکس ها و ترویج بدحجابى صورت مى گیرد، بالابردن اعتقادات دینى و تربیت انسان هایى متعهد و متقى است.

نسل جوان، امروز در هجوم آلودگى ها و تحریکات نفسانى شدیدى قراردارد، که شاید تنها راه کنترل و مراقبت از آنان، حاکم کردن یک نیروى درونى و بازدارنده در راه حفظ عفت و پاکدامنى جوانان باشد.

دین عامل کنترل و تعدیل هواهاى نفسانى و آلودگى هاست، اما باید توجه داشت هرگز نمى توان یک مقوله از دین را براى همه افراد جامعه و رده هاى سنى مطرح کرد.

«حسن مینایى رسا»، کارشناس امور تربیتى و مسائل دینى در این باره مى گوید:

«تربیت، آموزش و پرورش دینى در هر رده سنى باید متناسب با شناخت، آگاهى و درک آنان نسبت به دین صورت گیرد. درک مطالب دینى و نکاتى که باید آموزش داده شود، مهم است اما مهمتر از آنها، نحوه و زبان آموزش است.»
مینایى رسا با این توضیح که تکرار و یکنواختى در آموزش مباحث دینى جوانان را به بیزارى مى کشاند، ادامه مى دهد:

«در کتاب هاى دینى فقط چندین مبحث درباره دین گنجانده اند، بدون این که حس خلاقیت و رغبت دانش آموزان را برانگیزند، به صورت خشک و خسته کننده تدریس مى شود. خستگى در حین آموزش دانش آموزان را از عشق به دین دور مى سازد.»

نارسایى در شیوه هاى ارائه مذهب، نه تنها به صورت مقطعى، بلکه در درازمدت نیز به جامعه آسیب مى رساند.
هرگز نمى توان به پاسخى قطعى براى این پرسش رسید که آموزش و تربیت دینى چقدر براى نسل جوان اهمیت دارد؟» زیرا بعد از انقلاب و در نظام جمهورى اسلامى، تعلیم و تربیت دینى به عنوان اساسى ترین وظیفه در رأس برنامه ها قرارگرفت.
«عباس چراغ چشم» مدیر گروه پژوهشى تعلیم و تربیت اسلامى، با اشاره به ضرورت توجه ویژه به آموزش و معارف دینى مى گوید: «یکى از مباحث مهم در ارتباط با عمق مسائل معارف دین، چگونگى و شیوه آموزش و مباحث آموزشى است.»
چراغ چشم با تأکید بر نقش دستگاه هاى آموزشى در زمینه گسترش معارف دینى ادامه مى دهد: «قانون اساسى نیز در رابطه با نهادهاى آموزشى در کشور، این وظیفه مهم را به آموزش و پرورش و همچنین وزارت فرهنگ و آموزش عالى سپرده است، تا این دو نهاد در رشد و تربیت انسان هاى مسلمان با توجه به آموزه هاى دین اسلام، برنامه هاى خود را تنظیم و اجرا کنند.

 

در این میان آموزش و پرورش به عنوان نهاد اصلى آموزشى و تأثیرگذار باید با برنامه ریزى ها و طراحى هاى مدون، کتاب هایى را با موضوع هاى دین و زندگى در قالب کتاب هاى درسى براى دانش آموزان تدوین کند تا معلمان مدارس با روش هاى جذاب و مؤثر، محتواى این کتاب ها را آموزش دهند.

«منیره نوبخت» عضو شوراى عالى انقلاب فرهنگى نیز با تأکید بر اهمیت و ارزش هاى معارف دینى در جامعه اسلامى مى گوید: «به طور طبیعى به هرمیزان که شناخت و آگاهى مردم از معارف دینى بیشتر و دقیق تر باشد، به همان میزان اعتقاد و باورهاى دینى مردم قوى تر و مستحکم تر خواهدشد، این نکته یک اصل روشن و واضح در ارتباط با اعتقادات اسلامى است.
در تعالیم مبتنى بر قرآن و معرفت دین، تأکید بر ریشه دار بودن اعتقادات و باورها در عقلانیت و اندیشه و تفکر شده و این تأکیدى است که در بسیارى از موارد قرآن به آموزش و تبعاتى که به دنبال دارد اشاره کرده است.»

 

هر اعتقادى بویژه اعتقادات اسلامى، مبتنى بر تفکر و تعمق در اندیشه هاى اسلام است. در واقع مقدمه ضرورى تفکر در مباحث دینى داشتن اطلاعات کافى و لازم دینى است، چرا که این مبحث حساسیت بیشترى در آموزش معارف دینى براى جوانان و نوجوانان دارد.

مینایى رسا در این باره مى گوید: «کمبود فضاهاى آموزشى و ناهماهنگى بین دست اندرکاران و نهادهاى فرهنگى کشور و از همه مهم تر تربیت ناصحیح در خانواده ها، موجب انحرافات اجتماعى و فرهنگى مى شود.
سابقه تاریخى کهن و فرهنگ ایران اسلامى نشان از غنى بودن فرهنگ خودى دارد. مهم این است که باید به گونه اى عمل کنیم که جوانان همواره از هویت ملى و تاریخى و کیان فرهنگى خود مقتدرانه و با تعصب دفاع کنند.»

 

برخوردهاى غلط فرهنگى در خانواده ها و جامعه در برخى موارد منجر به بروز رفتارهاى متضاد با فرهنگ و عرف جامعه مى شود.

در سال هاى اخیر تمایلات رفتارى بویژه در زمینه آرایش مو، پوشیدن لباس هاى نامتعارف، علاقه به موزیک هاى غربى و ناهنجارى هاى دیگر اجتماعى در گروهى از جوانان و نوجوانان مشهود است.
مدیرگروه پژوهشى تعلیم و تربیت اسلامى با اشاره به نقش وسایل کمک آموزشى در ارتقاى معرفت دینى جامعه و بویژه جوانان مى گوید: «آموزش و پرورش با همکارى گسترده با بخش آموزشى صدا و سیما، براى بهره گیرى بیشترى از آموزه هاى معرفتى، باید برنامه هاى کمک آموزشى فیلم هاى رشد را به منظور ارتقاى معرفت دینى در برنامه هاى درسى بگنجاند.»

 

آموزش و معرفت دینى نقش متقابلى در برابر یکدیگر دارند، درواقع تا نقش آموزش به درستى تبیین نشود، معرفتى ایجاد نخواهدشد، به همین دلیل در گستره مبانى دینى به شدت نیازمند آموزش هاى دینى هستیم.

 

«زهره صفاتى» با اشاره بر ضرورت و اهمیت آموزش معارف دینى در جامعه مى گوید: «اگر بخواهیم ریشه و فلسفه آموزش را موردتوجه قراردهیم، در بدو پیدایش دین اسلامى و پیشتر ازآن، عمق آموزش در رسالت انبیا و پیامبران معنا مى یابد، چرا که رسالت انبیا، آموزش و هدایت انسان ها در مسیر کمال و سعادت بشرى بوده است.
در قرآن به طور صریح به این موضوع اشاره شده که ما رسولانى را براى شما فرستادیم، تا شما را به سوى تزکیه نفس و هدایت باطنى و معنوى رهنمون کنند و همچنین شما را در مسیر تقوا و فضیلت هاى اخلاقى قراردهند.
در زندگى امروز و با توجه به دنیاى پیشرفته و پیچیده که ایجاد شده کار نهادهاى آموزشى بسیار سخت و مهم است و با توجه به این که یکى از محورهاى اساسى وجود انبیاى الهى، تعلیم و تربیت انسان هاست، درنتیجه این بخش باید موردتوجه نهادهاى آموزشى در جامعه قراربگیرد و این نهادهاى تربیتى مستلزم استفاده مطلوب از برنامه هاى آموزشى باتوجه به محورهاى معارف دینى هستند.»

 

درحال حاضر کیفیت پایین بیشتر برنامه ها و آموزش ناکافى و موردنیاز فرهنگى نوجوانان و جوانان باعث شده، بیشتر امکانات موجود مثل صدا و سیما، سینماها، مراکز فرهنگى و کانون ها جایگاه واقعى خود را ندانند و موردتوجه و استفاده قشرجوان قرارنگیرند.

مینایى رسا مى گوید: «باید توجه داشت هرگز نمى توان با محدود کردن یا متوسل شدن به زور و اجبار جوانان را به انجام کارى واداریم.
اگر جوانان از روى ترس و یا به خاطر خوش آمدن بزرگ ترها یا مسئولان، کارى را در ظاهر انجام دهند، مطمئناً رفتارهاى ناهنجار آنان در باطن بسیار بدتر و مخرب تر خواهدبود.
اگر بر عملکرد بسیارى از مسئولان و سازمان هایى که با جوانان در ارتباط هستند قدرى تأمل کنیم، به راحتى متوجه مى شویم یک کار مؤثر و زیربنایى در جهت آشنایى و ارتقاى فرهنگ جوانان، بویژه از بعد معنوى و اعتقادى صورت نگرفته است.
با وجود ابزارهاى تبلیغاتى همچون تلویزیون، کتاب، نشریات، رادیو، سینما، سخنرانى هاى مذهبى و جلسات قرآنى، اردوهاى فرهنگى، تفریحات سالم، خانه هاى فرهنگ و کانون هاى فرهنگى مساجد، فرهنگسراها و بسیارى از مراکز و ابزارهاى دیگرى که براى جوانان و در زمینه افزایش آگاهى هاى آنان عمل مى کنند، هنوز نتوانسته ایم به طور شایسته، شاهد بازده این عملکردها در جامعه باشیم.

مسلم است، ضعف برنامه ریزى و استفاده نکردن از افراد متخصص و صاحب نظر موجب شده درعمل، همواره پاسخ پرسش هاى اصلى خود را ندانیم.»

اغلب کارشناسان معتقدند وظیفه تربیتى و تعلیمى معارف دینى در جامعه به شکل عام برعهده آموزش و پرورش است و این نهاد تربیتى باید باتوجه به تمام نیازهاى عمومى گروه هاى سنى مختلف در دستگاه آموزشى، این نیازها را جهت دهى کرده و با آموزش هاى اصولى و بنیادى در ارتقاى معرفت دینى مؤثر عمل کند.
مسئولان آموزش و پرورش بویژه کسانى که وظیفه تألیف کتب درسى را برعهده دارند، لازم است مباحث گسترده اى را باتوجه به نیازهاى گروه هاى سنى به شکل آموزنده در لابه لاى مباحث درسى گنجانده و به شکل هایى تازه و مؤثر آموزش دهند.

 

شيوه هاي تربيتي (تربیت نسل سوم / نقد و نظر)

تربیت نسل سوم/ محمدرضا هادیلو

منبع : روزنامه ایران ۱۹/۱۰/۸۵

 

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است